
Support nodig? De realiteit is je redding!
Mijn naam is Marianne van der Meer en het is al zo'n vijftien jaar geleden dat ik een A4-tje voor me had, waarop zes verschillende zinnen stonden die een aanvulling vanuit mijzelf vroegen. Die werkwijze maakte mij enorm nieuwsgierig! Het bleken zes zinnen te zijn van het werkblad ‘Oordeel-over-je-naaste’, van The Work van Byron Katie.
Als dit hulpverlening was... dan wilde ik daar meer van ervaren en leren! In 2007 nam ik voor het eerst deel aan een 'School for The Work with Byron Katie'.
De rijkdom van deze persoonlijke methode inspireert en verrast me nog steeds op veel niveaus. Met veel plezier neem ik als deelnemer of staflid deel aan events met Byron Katie.
Binnen het 'Institute for The Work' (ITW) ben ik opgeleid en deed ik gelijk ervaring op in online begeleiding. Sinds januari 2017, tijdens de ITW-Conventie met Byron Katie in Los Angeles, ben ik Certified Facilitator for The Work.
Mijn naam is Marianne van der Meer en het is al zo'n vijftien jaar geleden dat ik een A4-tje voor me had, waarop zes verschillende zinnen stonden die een aanvulling vanuit mijzelf vroegen. Die werkwijze maakte mij enorm nieuwsgierig! Het bleken zes zinnen te zijn van het werkblad ‘Oordeel-over-je-naaste’, van The Work van Byron Katie.
Als dit hulpverlening was... dan wilde ik daar meer van ervaren en leren! In 2007 nam ik voor het eerst deel aan een 'School for The Work with Byron Katie'.
De rijkdom van deze persoonlijke methode inspireert en verrast me nog steeds op veel niveaus. Met veel plezier neem ik als deelnemer of staflid deel aan events met Byron Katie.
Binnen het 'Institute for The Work' (ITW) ben ik opgeleid en deed ik gelijk ervaring op in online begeleiding. Sinds januari 2017, tijdens de ITW-Conventie met Byron Katie in Los Angeles, ben ik Certified Facilitator for The Work.
In Relaties en realiteit:
jezelf begrijpen is geluk
Contextuele Therapie, 'Een Taal Erbij'.
Al verder onderzoekend, kwam ik in aanraking met de 'contextuele benadering' van Ivan Nagy. In deze specifieke systeem-benadering herkende ik het belang van de relationele ethiek en de verbinding met de relationele aspecten zoals ik eerder bij The Work gezien en ervaren had. En ze geeft er taal aan. Daarop volgde ik de vierjarige Post-hbo opleiding 'Contextuele Hulpverlening en Therapie'. En aansluitend de opleiding 'Een Taal Erbij', een non-verbale en beeldende contextuele methodiek, door Marleen Diekmann Schoemaker ontwikkeld in de tijd dat zij voor Artsen Zonder Grenzen werkte.
Verdieping.
Naast de opleidingen voor Facilitator voor The Work en Contextueel Therapeut volgde ik masterclasses
en scholing in therapierichtingen: Provocatief, Oplossingsgericht, Emotionally Focused (Sue Johnson) en Systeem (Maurizio Andolfi); en in Opstellingen, Trauma - body & mind (Bessel van der Kolk, Licia Sky, Teacher Li Hongshi), Kunst, Ethiek, Ervaringsdeskundigheid in sociaal domein, Positieve Gezondheid, Positieve Psychologie en ACT beeldend.
En intervisie en supervisie houden me professioneel scherp.
Ik vind het leuk om uit deze verzameling technieken, methoden en vaardigheden te kunnen putten voor oefeningen die aspecten van The Work en het proces van zelf-leren en zelf-therapie faciliteren.
Guess what?
In mijn ervaring is The Work/Inquiry-based Stress Reduction de allesomvattende gezondheidstool voor lichaam en geest.
Test het voor jezelf!
Al verder onderzoekend, kwam ik in aanraking met de 'contextuele benadering' van Ivan Nagy. In deze specifieke systeem-benadering herkende ik het belang van de relationele ethiek en de verbinding met de relationele aspecten zoals ik eerder bij The Work gezien en ervaren had. En ze geeft er taal aan. Daarop volgde ik de vierjarige Post-hbo opleiding 'Contextuele Hulpverlening en Therapie'. En aansluitend de opleiding 'Een Taal Erbij', een non-verbale en beeldende contextuele methodiek, door Marleen Diekmann Schoemaker ontwikkeld in de tijd dat zij voor Artsen Zonder Grenzen werkte.
Verdieping.
Naast de opleidingen voor Facilitator voor The Work en Contextueel Therapeut volgde ik masterclasses
en scholing in therapierichtingen: Provocatief, Oplossingsgericht, Emotionally Focused (Sue Johnson) en Systeem (Maurizio Andolfi); en in Opstellingen, Trauma - body & mind (Bessel van der Kolk, Licia Sky, Teacher Li Hongshi), Kunst, Ethiek, Ervaringsdeskundigheid in sociaal domein, Positieve Gezondheid, Positieve Psychologie en ACT beeldend.
En intervisie en supervisie houden me professioneel scherp.
Ik vind het leuk om uit deze verzameling technieken, methoden en vaardigheden te kunnen putten voor oefeningen die aspecten van The Work en het proces van zelf-leren en zelf-therapie faciliteren.
Guess what?
In mijn ervaring is The Work/Inquiry-based Stress Reduction de allesomvattende gezondheidstool voor lichaam en geest.
Test het voor jezelf!
een glimp van wat verborgen was, kan al positieve verandering in gang zetten
En vroeger?
Twintig jaar werkte ik met veel plezier in het onderwijs. Zo was ik groepsleerkracht op de School voor Schipperskinderen in Terneuzen en in het (voortgezet) speciaal onderwijs in Doetinchem.
Een post-whiplash syndroom na een auto-ongeluk dwong me om te stoppen met mijn werk in het onderwijs.
Ik vond een aantal jaren veel voldoening en erkenning in schilderen, etsen en ander beeldend werk. Je ziet daar voorbeelden van op de website. In die periode deed ik ook vrijwilligerswerk bij Home-Start Achterhoek en bij Sensire Vrijwillig Maatschappelijk Werk. De jaren erna verschoof mijn aandacht volledig naar studie.
Momenteel heb ik een praktijkruimte in De Kruisberg gevangenis in Doetinchem, met een voor mij mooie combi van kunst en faciliteren/begeleiden.
Naast mijn praktijk ben ik een van de vrijwilligers op de internationale Helpline of the Institute for The Work, via Skype.
Wat mij fascineert is de onvermoede motivatie die achter zichtbaar gedrag schuil gaat;
evenals hoe een glimp van wat verborgen was al positieve verandering in gang zet.
Twintig jaar werkte ik met veel plezier in het onderwijs. Zo was ik groepsleerkracht op de School voor Schipperskinderen in Terneuzen en in het (voortgezet) speciaal onderwijs in Doetinchem.
Een post-whiplash syndroom na een auto-ongeluk dwong me om te stoppen met mijn werk in het onderwijs.
Ik vond een aantal jaren veel voldoening en erkenning in schilderen, etsen en ander beeldend werk. Je ziet daar voorbeelden van op de website. In die periode deed ik ook vrijwilligerswerk bij Home-Start Achterhoek en bij Sensire Vrijwillig Maatschappelijk Werk. De jaren erna verschoof mijn aandacht volledig naar studie.
Momenteel heb ik een praktijkruimte in De Kruisberg gevangenis in Doetinchem, met een voor mij mooie combi van kunst en faciliteren/begeleiden.
Naast mijn praktijk ben ik een van de vrijwilligers op de internationale Helpline of the Institute for The Work, via Skype.
Wat mij fascineert is de onvermoede motivatie die achter zichtbaar gedrag schuil gaat;
evenals hoe een glimp van wat verborgen was al positieve verandering in gang zet.
![]() |
![]() Aangesloten bij www.bewustachterhoek.nl
|